Avontuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu Avontuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu

Avontuur

Blijf op de hoogte en volg Tanja

09 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo, de stap is gemaakt, de sollicitatiebrief en Curriculum Vitea zijn verzonden, de voorlichtingen zijn gevolgd, het stagebedrijf is bekend, het appartement is bekend, het vliegticket is geboekt, een verblijfsvisum is aangevraagd en de vaccinaties zijn gehaald. Al met al het avontuur, dat zich afspeelt vanaf september 2013 tot februari 2014, kan beginnen.

Om mijn studie, facility management die ik volg aan de Hanzehogeschool Groningen, een extra dimensie te geven ga ik voor mijn derde studiejaar, samen met Annewil, in Kaapstad stagelopen. Dit is tevens mijn eerste stage voor deze studie.

Het eerste jaar van de opleiding is het algemeenst. Aan het einde van het eerste jaar ga je kiezen welke richting je op wil gaan. Of FIB (Facility In Business) of HIB (Hospitality in Business). Ik heb gekozen voor de FIB kant, dit betekent dat ik me verdiep in de processen. Ik heb dit tevens gekozen omdat ik nog niet wist of ik in het buitenland stage wou lopen of niet. Het is namelijk verplicht, bij HIB, om in het buitenland stage te lopen. Gedurende het tweede jaar heb je nog nadenk tijd of je voor het buitenland gaat of niet. In december heb ik gekozen om naar het buitenland te gaan. Hierop volgde een gesprek met mijn Studie Loopbaan Begeleider, mooie woorden die het HBO gebruikt als vervanging van mentor. Mijn begeleider ging er mee akkoord en gaf aan dat ik een gesprek met het Buitenland Stagebureau van school aan kon vragen. Tijdens het gesprek met het stagebureau bleek al snel dat ze ‘bevriend’ zijn met een bemiddelingsbureau in Zuid Afrika, Kaapstad genoemd XChange South Africa. De volgende dagen heb ik een sollicitatiebrief opgesteld en mijn Curriculum Vitae vertaald om vervolgens naar Zuid Afrika op te sturen. Het avontuur was in volle gang toen ik, een aantal maanden later en een aantal mails later, hoorde dat ik geplaatst was bij een top bedrijf in Kaapstad samen met Annewil. Dol blij natuurlijk en direct informatie op gezocht over het bedrijf. Het is een groot vastgoed bedrijf in Kaapstad waar XChange South Africa zeer trots op dat wij daar stage mogen lopen. Samen met Annewil, vliegen we uit op 28 augustus en komen aan in Kaapstad op 29 augustus. Nu is het dus zeker dat ik ga, al heb ik nog niet in de gaten hoever Kaapstad wel niet is! En nu kan ik ook beginnen met de visum aanvraag. Ik verblijf daar namelijk 5 maanden wat betekent dat ik een soort van ‘werk’ visum nodig heb. Allerlei documenten die geregeld moeten worden zodat het visum aangevraagd kan worden. Een hoop stress. Inmiddels aangevraagd (makkelijker gezegd dan gedaan) dus nu ben ik begonnen met het doorspitten van de reisboekjes om zoveel mogelijk van het land te weten te komen.

Nu is het nog een paar weken en dan is het moment daar. De zenuwen beginnen inmiddels te komen. Al helemaal wanneer ik door heb over hoe weinig weken ik AL vlieg. Wel heb ik er heeeel erg veel zin in om te vertrekken en het avontuur aan te gaan. Het mooie land te gaan zien en ontdekken. Een kijkje te gaan nemen bij een vastgoed bedrijf om te zien hoe het daar aan toe gaat en de culturen die heersen in Zuid Afrika te ontdekken en te beleven.

  • 09 Augustus 2013 - 21:52

    Janny:

    Hoi Tanja,

    Leuk dat je nu al een stukje hebt geschreven. Wij wensen jou heeeel veel succes in Afrika!!!
    Groetjes

  • 10 Augustus 2013 - 15:00

    Henk Eggens:

    Hoi Tanja, mooi, ga je volgen!!
    groeten
    henk


  • 11 Augustus 2013 - 14:12

    René Emmelkamp:

    Hoi Tanja,
    jij begint de zenuwen te krijgen......ik begin al een beetje jaloers te worden. Ben benieuwd naar het vervolg van je verhalen en impressies

  • 11 Augustus 2013 - 23:45

    Christiaan:

    Heeeel veel plezier!! Wel even kijken bij het monument van de boerenoorlog he. En natuurlijk Kruger.

    Ik wens je een super tijd daar. Moet je vast geweldig vinden. Wie weet kom je zelfs niet eens terug zo mooi is het daar.

    Ook beetje uitrusten he.. dat heb je wel beetje nodig.. nou ja t zal wel rustig worden op het werk.. ;)

    Enne nee... ik stuur dat ijsje NIET op .. :D

    Groetjes
    Christiaan

  • 07 September 2013 - 16:52

    Bram Van Hoorn:

    Heel veel succes met je stage in Kaapstad. Het is een mooie stad. Bep en ik zijn er in 199 geweest. We waren er op een rondreis. We starten in Kaapstad en zo naar Johannisburg. Met een trein (shongololo expres). We hebben een hotel gehad in Waterfront.
    Ik hoor nog van je.
    Groetjes Bep en Bram

  • 10 September 2013 - 10:32

    Janny:

    Hoi Tanja, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Je 21e verjaardag in Afrika vieren zal heel bijzonder zijn.
    We wensen je een hele fijne en gezellige dag. We denken aan je en een Afrikaans gebakje houden we nog tegoed. Veel warmte en liefs van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Inmiddels ben ik in Zweden, Duitsland, Frankrijk (Parijs), Egypte (Honduras), Zwitserland (Sierre), België, Engeland (Londen) en in Noorwegen (Bergen) geweest.

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 31820

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 November 2015

Wandeltocht Europa

26 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Annecy

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

02 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: