Ingezoomd op Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu Ingezoomd op Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu

Ingezoomd op Kaapstad

Door: Tanja Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

12 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag zijn we (Annewil en ik) precies twee weken in Kaapstad. In deze twee weken hebben we al van alles beleefd. Van de lange vlucht van Amsterdam naar Kaapstad toe tot het uitzieken op bed en tot het feesten in Long street.

Op donderdag 29 augustus zijn we in Kaapstad geland. Met een tussenstop in Istanbul en in Johannesburg zijn we 40 minuten te vroeg in Kaapstad geland. Op naar de douane waar we een mooie stempel kregen en het land werden binnen gelaten. Koffers gepakt, tandengepoetst en doorgelopen naar Karin Komer, van het bemiddelingsbureau, die op ons te wachten stond op het vliegveld. Samen met haar en Mieke (een meisje uit Rotterdam die de zelfde vlucht had als ons) zijn we naar ons appartement gereden. Eerst een korte tussenstop bij het huis van Mieke, zij woont in Arnoldstreet, om vervolgens door te rijden naar ons appartement genaamd Bergheim. Dit is een licht oranje huisje met twee slaapkamers waar in totaal vier personen kunnen slapen. Er is een keukentje, een wc en een badkamer. De voorkant van het huis kijkt uit op de Tafelberg, echt een grandioos uitzicht. Aan de achterkant van het huis hebben we ruimte om te braaien. Van uit de haven van Kaapstad gezien heb je twee straten die naar ons huis leiden. Eerst Long street (de uitgangsstraat van Kaapstad) die vervolgens overloopt in Kloof Street (de culinaire straat van Kaapstad), oftewel prima gelegen!

We kregen te horen dat we dinsdag 3 september op onze stageadres werden verwacht waardoor we nog een lang weekend hadden die we konden besteden om Kaapstad te leren kennen. Samen met Annewil, Mieke, Pim, Olaf en Jan zijn we onder anderen naar V&A (Victoria & Alfred) Waterfront, Tyger Valley, Garden Shopping Centre, Hout Bay, Township Langa, Signallhill, Long street, Kloof Street Muizenberg en naar de bioscoop geweest. Pim, Olaf en Jan wonen tevens in Arnoldstreet, dit is ongeveer een kwartiertje rijden vanaf ons appartement.

Toen we in Kaapstad kwamen was er veel regen gevallen en het was erg koud geweest. Eens in de tien jaar valt er sneeuw op de Tafelberg, wat aangeeft dat het heel erg koud is. Inmiddels is het overdag lekker maar eenmaal thuis aangekomen is het erg koud. Er is namelijk geen verwarming in huis. De eerste week heb ik daarom ook geslapen met pyjama + sportbroek + trui + sokken + drie dekbedden. Zo koud is het!

Karin Komer had voor ons een auto gehuurd een grijze Toyoto, waar vijf personen in kunnen, omdat het naar ons werk een half uur rijden is. Na een korte proefrit en na het ervaren van het links rijden zijn we direct op pad gegaan. In onze enthousiasme zijn we de kaart vergeten waardoor we direct verkeerd reden maar uiteindelijk zijn wel bij V&A Waterfront uitgekomen. Met dank aan Annewil, die gelukkig heel goed kan navigeren. Inmiddels heb ik al twee spiegels geraakt en moet Annewil soms nog even zeggen dat ik links moet aanhouden en dat ik de bochten niet te groot moet nemen, maar verder dan dat gaat het autorijden prima.

Dinsdag 3 september zijn we begonnen bij Hermans & Roman Property Solutions. Dit is een vastgoed bedrijf die onder anderen verschillende winkelcentrums in beheer heeft. Waaronder Tyger Valley. Dit is een winkelcentrum met ruim 240 winkels / restaurants / enzo. Nadat we een korte introductie hebben gekregen zijn we met Anwar (van facility management) mee gegaan naar twee andere winkelcentrums die gelegen liggen in de Townships rondom Kaapstad.
Een van deze winkelcentrums is te omschrijven als een grote loods met verschillende winkels erin. Doordat dit winkelcentrum werd verkocht vind de nieuwe eigenaar het van belang dat het brandveilig is. Samen met een inspecteur zijn we alle winkels bij langs gegaan om te vertellen dat er bouwvakkers komen om de winkels brandveilig te maken.
Het andere winkelcentrum was een veel groter winkelcentrum wat meer te vergelijken is met de winkelcentrums in Nederland. Hier heeft Anwar gekeken naar de veiligheid in en rondom de winkels.
Na deze super leuke en interessante dag hebben we de afgelopen week verschillende administratieve werkzaamheden gedaan op kantoor bij Hermans & Roman Property Solutions zelf. Vanaf volgende week gaan we de komende tijd bij Tyger Valley werken op de afdelingen, leasing, marketing en faciliteiten.

Bij mijn volgende blog ga ik wat meer schrijven over de tonwship waar we geweest zijn, de foodmarket, de uitgaansgelegenheden, de vriendelijke mensen, de armmoede en natuurlijk hoe mijn verjaardag geweest was.
Voor nu wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties die jullie bij mijn vorige blog hebben geschreven.

• 12 September 2013 - 16:35

Ivonne:

Hi Tanja,
    Super leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar in Kaapstad!!
    Volgens mij heb je het erg naar je zin!
    Veel liefs van Bas en Ivonne

• 12 September 2013 - 16:50

Eltje Bos:

Hallo Tanja,

Harstikke leuk verhaal!!
    In korte tijd al veel beleefd en ik weet nu al wel zker dat die 5 maanden " omvliegen". Dat is een goed teken!!
    Ook langs deze weg nog gefeliciteerd met je verjaardag en ik denk dat je een fijne verjaardag hebt gehad ondanks dat je ver weg bent.

Heel veel succes en wacht het volgend verhaal af.

Groetjes,

Eltje

• 12 September 2013 - 16:55

Geja:

Hartstikke leuk dat je een stukje hebt geschreven, fijn dat je het samen met anne Wil naar de zin hebt en gezellig dat jullie zo dicht bij de straten zitten die er toe doen, genieten maar. Liefs.

• 12 September 2013 - 17:00

Henriette:

Hey Tanja!

Erg leuke blog hoor! Mooi wat je daar allemaal beleeft!
    Heel veel succes daar met je stage en lees je volgende blog zeker weer!

Groetjes Henriette

• 12 September 2013 - 17:14

René:

Hé Tanja,

allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een dikke knuffel van mij. Klinkt goed wat je allemaal meemaakt en zo te lezen verveel je je niet en kwijn je niet weg in alle eenzaamheid. Hartverwarmend....ondanks die kou. Heb je wel een muts meegenomen, vroeg ik mij bezorgd af. Ik kijk uit naar je volgende verhaal
    Liefs van René

• 12 September 2013 - 20:38

Lydia :

Hey Tanja,

Fijn dat je het naar je zin hebt. Ben heel benieuwd naar dat verjaardagscadeau...
    Geniet ervan en ik kijk uit naar het volgend verslag.
    Liefs Lydia

• 13 September 2013 - 00:13

Anne Van Slageren:

Dag Tanja,

Uitzicht op de tafelberg. Slapen met drie laagjes over elkaar heen aan. Spiegels van auto's raken. En mensen waarschuwen dat de winkels niet brandveilig zijn.

Wat staat er in je volgende blog?

• 14 September 2013 - 14:08

Lineke:

Tanja hoezoo spiegels geraakt?? wat heb je gedaan wat ik nog niet weet :O
    super leuk verhaal !!

• 14 September 2013 - 21:45

Janny:

Hoi Tanja,

Geweldig leuk wat je in deze 2 weken al meegemaakt hebt!! Geniet ervan! We kijken uit naar je volgende belevenissen.Groetjes

• 16 September 2013 - 19:03

Frank:

Hi Tanja,

Dat klinkt als een mooie start van je ervaringsreis! Benieuwd naar de rest ofwel aflevering 3 ;-) Have fun and learn (autodrive ;-) haha

Groetjes Frank

• 22 September 2013 - 10:32

Arend En Henny:

Tanja,
    Wat weer een geweldig avontuur.
    Leuk dat jij je ervaringen zo opschrijft en wij met je mee kunnen leven.
    Wel even wat anders dan de Stad.
    Gisteren met je moeder gebeld en zij vertelde dat je al vertrokken was, dus vandaag dat we nu kijken op je blog.
    Veel plezier, geniet ervan en succes met je stage.
    Gr Arend en Henny