De veelzijdigheid van Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu De veelzijdigheid van Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu

De veelzijdigheid van Kaapstad

Door: Tanja Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

25 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit is dan mijn tweede blog die ik schrijf in Zuid Afrika. Waar ik inmiddels al vier weken zit. Deze keer schrijf ik korte stukjes over verschillende onderwerpen zodat jullie een beter beeld krijgen van de details die ik zie en verneem. Maar aller eerst begin ik met mijn verjaardag, die Annewil een knalactiviteit noemt.

Op dinsdag 10 september ben ik 21 jaar geworden. Een hele happening hier in Zuid Afrika. Maar goed het was een dinsdag dus ik ben gewoon aan het werk gegaan. Een voor een kwamen de collegae naar mij toe om mij te feliciteren, hierdoor begon ik me steeds meer jarig te voelen. Tijdens lunch zijn Annewil en ik lekker gaan lunchen bij Tyger Valley (zo’n vijf minuten rijden). Eenmaal terug van lunch stond er een super groot boeket bij de receptie op mij te wachten tezamen met een lief briefje. Tevens kreeg ik een boeket met bombons en een lief briefje van onze stagecoördinator. En als klap op de vuurpijl werd ik rond kwart voor drie toegezongen door alle collegae met in hun hand een dienblad vol met cupcakes in de vorm van 21. Ik was helemaal sprakeloos!!! Eenmaal thuis hebben we een biertje gedronken en heb ik me verwonderd over de vele kaartjes die ik heb gekregen! Allemaal heel erg bedankt. Vind het echt super dat jullie er aangedacht hebben. Rond kwart over 7 zijn we met 17 man uit eten gegaan bij Rafikis wat Annewil voor mij geregeld had, topper. Rafikis is een restaurant die ongeveer 10 minuten lopen van ons vandaag is. De andere (studenten)huizen waren er al. Ik ben in het Nederlands, Engels, Duits en Spaans toegezongen en kreeg nog een 0,5 liter cocktail van Rafikis. Heel erg gezellig dus! Al met al mijn verjaardag was erg leuk! Heb echt genoten, hier ver van huis met het grandioos uitzicht, de rust, de zon en de mensen.

Stage adres
Annewil en ik werken/stagelopen bij Hermans & Roman Property Solutions, een vastgoed bedrijf. We werken van 9 tot 4. Dit hebben we afgesproken met Hermans & Roman Property Solutions omdat we de stad uit moeten rijden en om 4 uur de stad weer in moeten rijden. Wanneer we om half 9 vetrekken en om 4 uur weer weg gaan hebben we haast geen last van verkeer.

Gaos of georganiseerd verkeer
Het verkeer in Kaapstad is goed geregeld. De andere automobilisten rijden goed en rijden niet te hard. Soms toeteren ze wild maar dan ga ik er maar vanuit dat het getoeter niet voor mij is. Bij stoplichten staan altijd straatverkopers allerlei producten te verkopen. Niet aankijken of nee schudden en ze lopen weer door. Wel doen we uit voorzorg de auto op slot en de ramen dicht. Verder zijn er heel veel stopborden bij kruispunten wat echt heel erg goed werkt. De gene die het eerst stopt mag als eerst rijden. Ook zijn er heel veel stoplichten. Per oversteek zijn er vier. Soms erg ingewikkeld.

De rustiek
Als we terugrijden naar de stad rijden we recht op de Tafelberg, op Devils Peak, op Signal Hill en op Lion’s head af. Net voor de Tafelberg ligt de berg genaamd Devils Peak deze is een beetje hoger dan de Tafelberg. Signal Hill en Lion’s head zijn twee bergen aan elkaar vast. Lion’s head is het hoogste punt wat overgaat in de berg genaamd Signal hill. Laatste besefte ik me opeens dat Annewil en ik op de voet van een de Tafelberg slapen / wonen.
Maar het uitzicht vanaf de snelweg op deze bergen is echt prachtig / grandioos / magnifiek. De zon die ondergaat en nog mooi op de bergen schijnt, de rust die van de bergen af te lezen is en het muziek wat door de auto galmt maakt het echt uniek en voel ik me helemaal thuis in Kaapstad.

3de wereld wifi
In Nederland zijn we echt verwend met de wifi die we hebben. Hier in Kaapstad is er geen standaard ‘gratis’ internet in huizen. Wel is er een wifi hotspot in huis maar hier moet je voor betalen om er op te komen. Daarom gaan we geregeld naar de Mc omdat we daar internet hebben. En bij de Mc kun je ook gewoon lekkere koffie kopen!

Township Langa
Op zaterdag 7 september zijn we samen met Pele en 14 andere studenten naar de Township Langa gegaan. Dit is een Township ongeveer 30 minuten rijden bij ons vandaan. Dit was een zwarte Township. Je hebt namelijk of coloureds- of zwarte Townships. Het verschil is heel eenvoudig en dat is de afkomst / huidskleur. Naast het afval wat overal rondvliegt zie je mooie huizen en daar tegen over krotten waar meerdere families inwonen. In Langa hebben we met de groep en Pele (onze gids) en een hele boel kinderen gelopen / gezongen / gedanst en fruit, viltstiften en koekjes uitgedeeld. We zijn naar de plaatselijke pub geweest waar we traditioneel bier hebben gedronken. Dit bier wordt gemaakt van maïzena, water en maïs om vervolgens vier dagen te koken. De inwoners van Lange drinken dit bier om zo in contact te komen met je voorouders. Wij vonden het allemaal erg vies! Na het bier drinken hebben we nog vlees (braai) gegeten om naar huis te gaan.

Food Markets
Inmiddels zijn we naar twee food Markets geweest. De eerste was in Hout Bay, vlakbij het water en de tweede wordt Old Biscuit Mill genoemd. Hier zijn we naar toe gegaan om lekker te gaan ontbijten.
Hout Bay ligt gelegen aan de kust en heeft een prachtig uitzicht. Deze markt is overdekt en kun je souvenirs, lekker eten, kleding en andere frutsels onder het genot van een optreden van een muzikant kopen.
Old Biscuit Mill is tevens overdekt maar niet aan de kust en geen muziek. Wel is het heel gezellig.

Arm
In Kaapstad zijn de mensen erg aardig. Het verschil tussen armoede en rijkdom is echt schrijnend. ’s Avonds op straat liggen mensen te slapen of te bedelen op straat terwijl er dure auto’s met goedgeklede mensen erin bij langs rijden. Wanneer wij uit eten zijn geweest en niet alles hebben opgekregen is het normaal te vragen om een take-a-way zodat wij deze vervolgens kunnen gegeven aan een dakloze.



Voor nu wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties die jullie bij mijn vorige blog hebben geschreven. Als jullie nog iets missen laat het dan even weten. In mijn volgende blog schrijf ik over alle activiteiten die wij naast ons werk doen.

Annewil houdt tevens een blog bij. Haar waarbenjij.nu is: annewilb.waarbenjij.nu.

Ps. Foto’s komen nog

  • 25 September 2013 - 14:04

    Geja:

    Prima verhaal, blijf genieten en wij genieten mee.

  • 26 September 2013 - 07:42

    Albert Heininga:

    Dag Tanja,
    Klinkt allemaal heel leuk. Fijn dat het zo goed met je gaat daar in het verre Africa. Enne... nog van harte met je 21ste. Dat het je mooiste jaar ooit mag worden.

    met hartelijke groet,

    Ahe

  • 26 September 2013 - 11:20

    Serana:

    Hoi Tanja,

    Wat fijn om te lezen dat jij het naar je zin hebt! Nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag!

    Ik blijf heerlijk jouw blogs lezen!!

    Groetjes Serana

  • 26 September 2013 - 16:53

    Philip:

    Mooi.

    Hou ons op de hoogte!

    gr Philip

  • 28 September 2013 - 18:11

    Bram Van Hoorn:

    Leuk geschreven verhaal, fijn dat je het naar je zin hebt. Wel een mooi land toch. Heel veel succes en het ga je goed. Bep & Bram

  • 27 Oktober 2013 - 10:31

    Janny:

    Hoi Tanja,
    Met heel veel plezier jouw verhaal gelezen. Fijn dat het je zo goed naar de zin gaat.Hoe is de temperatuur nu in Kaapstad? Is het s'nachts nog koud? Hier alles goed. Het regent nu. Groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Inmiddels ben ik in Zweden, Duitsland, Frankrijk (Parijs), Egypte (Honduras), Zwitserland (Sierre), België, Engeland (Londen) en in Noorwegen (Bergen) geweest.

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 31822

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 November 2015

Wandeltocht Europa

26 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Annecy

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

02 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: