Kaapstad. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu Kaapstad. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tanja - WaarBenJij.nu

Kaapstad.

Door: Tanja Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

15 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De wolkenpartijen in de lucht boven Kaapstad zijn eindeloos. De heldere blauwe lucht met de verschillende wolken die naar willekeur door de wind verdeeld zijn en met de skyline van Kaapstad maakt het uitzicht uniek. De beleving die ik dag in dag uit heb wordt hierdoor versterkt.

Wanneer we het huis uit stappen zien we eerst de robuuste Tafelberg, die soms bekleed is met het tafelkleed. In onze rechte ooghoek zien we aan de stad opbloeien. Na het starten van de auto vervolgen wij onze weg die leidt langs de haven van Kaapstad. Waar het blauwe water afsteekt van de boulevard en de schepen die in de haven voor anker liggen. Het laatste stoplicht hebben we inmiddels gepasseerd en we bevinden ons dan ook op de N1, de snelweg het land doorkruist om vervolgens bij Johannesburg uit komt. Na een kwartier verlaten we de snelweg om naar Tyger Valley Center te rijden. We bevinden ons dan in Bellville waar onze dag begint met een kop koffie.

Gelukkig zijn de koude, natte dagen voorbij. Het warme weer laat zich steeds meer zien. De temperaturen gaan omhoog en ’s avonds koelt het niet meer zo snel af. Het is daarom des te lekkerder om een dag of na stage naar het strand te gaan. Wanneer we tussen de bergen door rijden doemt Camps Bay op. The heldere blauwe Atlantische Oceaan, het witte strand en de villa’s die rond het strand zijn gebouwd is schitterend. Binnen tien minuten liggen we dan ook al lekker op het strand bruin te worden. Naast Camps Bay ligt Clifton beach dit zijn verschillende kleinere stranden die omsingeld zijn door rotsen waardoor hier haast geen wind komt. Door de kleinere stranden en het lekkere water is dit een heel fijn strand om te gaan zonnen. Verder naar het zuiden ligt het stadje genaamd Muizenberg met een lang uitgestrekt strand met de mooie kleurige huisjes aan het rand van het strand. Dit water is warmer en er is minder stroming waardoor het zwemmen heerlijk is. Wanneer je wil gaan surfen is dit het strand om naar toe te gaan.

Midden in de Kaapstad, op ongeveer 20 minuten lopen vanaf ons huisje, ligt het park Company’s Garden. Dit is de moestuin die Jan van Riebeeck heeft aangelegd in 1652 is nu uitgegroeid tot een heerlijk park met veel vogels en tamme eekhoorns. Omliggend van dit park is het Parlement, Tuynhuys, St. George Kathedraal en verschillende museums gevestigd. Het park is heerlijk, geen geluiden van de voorbij gaande auto’s, lekker genieten van de verschillende eekhoorns die overal zijn, genieten van de verschillende vogelsoorten die hier leven en genieten van de rust die heerst. Wanneer je de straat parallel aan het park doorloop zie je schitterende architectuur zoals het gebouw van het Hoge Gerecht Gebouw en de Bibliotheek.

De architectuur in Kaapstad is heel verschillende. Er zijn ouwe gebouwen maar daarnaast zijn moderne gebouwen gebouwd. In Kaapstad is weinig hoog bouw. Midden in het centrum is hoogbouw verder is er weinig hoogbouw te vinden in Kaapstad. Wat de stad ten goede doet. Wanneer je je bevindt op een hoger gelegen stuk dan is grootsheid van de stad goed te zien. Zowel bij daglicht en bij maanlicht is, en blijft, een geweldig uitzicht!

De afgelopen maanden heb ik met Annewil samen gewoond in Berheim zoals ik heb uitgelegd in mijn tweede blog. Inmiddels zijn er al ruim twee maanden voorbij waar we van alles gedaan hebben. Samen met Arnoldstreet, een studentenhuis op ongeveer 15 minuten rijden van ons vandaag waar wij heel veel mee omgaan, ondernemen we verschillende activiteiten. Zo gaan we naar het strand, of gaan we cultuur opsnuiven, of beklimmen we de Tafelberg, gaan opstap, gaan uiteten, gaan weekendjes weg en nog veel meer.

Afgelopen weekend zijn we naar Stellenbosch geweest. Stellenbosch, Franshoek en Paarl zijn drie plaatsen waar de zogenoemde wijnroute bij langs gaat. Stellenbosch ligt ongeveer 40 minuten van Kaapstad vandaan en zijn zaterdag ochtend vertrokken om een wijntour te doen op de fiets. De fiets toch was 21 km lang en we hebben gestopt bij 5 wijngaarden. Erg leuk en een sprookjesachtige omgeving! Zondag zijn we van Stellenbosch naar Franshoek gereden om daar Franshoek te gaan zien. Franshoek ligt achter een berg genaamd Stellenbosch. De toppen van de berg Stellenbosch vormen een silhouet het hoofd en romp van een mens. De tocht gaat door het dal en hierdoor is het uitzicht alweer sprookjesachtig. De wijngaarden, de heldere blauwe lucht, de harde bergen, de bomen maken het sprookjesachtig.

Als jullie nog suggesties hebben wat jullie graag willen weten, dan hoor ik graag!

Annewil heef tevens een blog waar ze meer schrijft over wat we hier doen. Haar blog naam is annewilb.waarbenjij.nu.

Zie voor meer foto's mijn website tanjablaauw.nl.

* In mijn vorige blog heb ik geschreven dat Devils Peak hoger is dan Tafelberg. Echter is dit niet het geval. De Tafelberg is 68 meter hoger namelijk.

• 15 November 2013 - 12:02

Bram Van Hoorn:

Mooi verslag uit Zuid-Africa.
    Klinkt mij vertrouwd in de ren. In Stellenbosch hebben wij ook gelopen en de lekkere k de wijn geproefd.
    Nog veel succes de laatste maanden.

• 15 November 2013 - 14:34

Eltje:

Hallo Tanja,

Een heel mooi verslag en bedankt voor de mooie kaart met daarop vermeld weerkundige gegevens!!
    Heel veel succes toegewenst de komende ruim twee maaden, maar zoals uit jouw verhaal blijikt zal dat zeker lukken!!

Groetjes,

Eltje

• 15 November 2013 - 15:32

Tanja Van Der Wal:

Hoi Tanja

Mooi verslag, schitterende foto's! Je beleeft een fantastische tijd!
    lieve groeten, Tanja en de rest van de familie

• 15 November 2013 - 22:28

Pp:

De wolken, de bergen, de gebouwen, de natuur, een moestuin wat een park is geworden en dan een wijntoer op de fiets. Zoals jij alles beschrijft, dan denk ik dat we alles zo achter ons laten vallen en met z'n allen naar je toe komen. Prachtig. Genieten!!

• 13 December 2013 - 12:51

Henny En Arend:

Wat leuk om weer wat foto's van je te bekijken.
    Net met Joos gebeld ik hoorde dat Pap en Mam bij je zijn, geweldig geniet ervan.
    En wat goed nieuws over mam, als ze terug zijn willen we het hele verhaal horen.
    Groetjes en geniet met en van elkaar Gr Henny