Chemin de Saint-Jacques - Voie de Vézelay - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Tanja - WaarBenJij.nu Chemin de Saint-Jacques - Voie de Vézelay - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Tanja - WaarBenJij.nu

Chemin de Saint-Jacques - Voie de Vézelay

Door: Tanja Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

08 September 2015 | Frankrijk, Limoges


Net neer geploft op het bankje die ik eindelijk zag. Door op mijn horloge te hebben gekeken weet ik dat het 12 uur is geweest en het geen zin meer heeft om maar de bakker te gaan. Net voor het bankje heb ik de wandelstokken al in één hand zodat ik met de andere de heupband los kan maken om direct mijn tas af te gooien omdat deze toch wel wat zwaar aanvoelt. Ik zit voor de kerk en hoop dat ik in de kerk een stempel kan krijgen dus ik doe nog een paar stappen om daar heen te gaan. Ik voel opeens veel kracht zo zonder tas en daardoor loop ik een paar stappen harder. Alleen was ik even vergeten dat het 12 uur is geweest en er niemand in de kerk is dus maar terug om te lunchen zonder stempel. Ik lunch met (oud) brood, heerlijke kaas en als ik geluk heb heb ik nog een gekookt eitje helaas deze keer niet. Na één uur sta ik weer op en voel ik me oud als ik beweeg, mijn spieren zijn zo stijf dat ze ontzettend pijn doen maar 'dit hoort er bij' en 'ik loop het er weer uit' denk ik telkens. Met een hupje heb ik mijn rugzak weer op positie en ben ik klaar om te gaan. Eindelijk zie ik weer de bordjes die de route aangeven. Meestal raak ik deze kwijt in de steden/dorpen omdat dan schelpen op de grond zijn aangebracht die de route aangeven. Terwijl ik gewend ben om omhoog te kijken naar de borden, stikkers of plakkaten op de (boeren)landweggetjes of bospaden. Ik ben weer op weg en zie de borden, ik heb eten maar nog geen slaapplek. Mijn slaapplek regel ik in het dorpje zelf alleen normaal is dat een dorpje op de route terwijl dit dorpje een heel eind van de route afligt. Met de zin 'es se possible pour domir dans vous jardin avec mon tente' moet het lukken om een slaapplek te regelen, hoop ik maar weer. Ik maak me niet echt zorgen over slapen waardoor ik van de omgeving kan genieten. De omgeving waar ik nu doorheen loop is schitterend. Ik denk dat ik de akkerbouwgronden achter me heb gelaten en nu meer veeteelt is. Woorden als schitterend, geweldig, mooi, verbazingwekkend, uitgestrekt, heuvelachtig, bosachtig, wow en fantastisch heb ik vaak in de mond. Ik ben inmiddels verder gelopen en bedenk nog hoe fijn het is dat Fransen een hek om hun tuin hebben zodat hun blaffende hond niet boos op mij af kan rennen. Een grote fout om dat te bedenken want nog geen twee minuten later is dit niet het geval. Een heel erg boos kijkende en blaffende/grommende hond rent op me af. Na herhaaldelijk 'eh eh eh' te roepen stopt die en ik keer me weer om en dat was een teken voor de hond om weer dichter bij te komen en dit herhaalde zich een paar keer totdat het baasje eindelijk iets riep. Dit was totaal niet fijn en ook de eerste keer dat ik echt wel even bang was. Na nog eens een uur kom ik aan in het dorpje van overnachten en heb een geschikte tuin geselecteerd, deze ziet er netjes uit met bloementjes en met gemaaid gras. Na mijn zinnetje te hebben gezegd zegt de meneer gelukkig 'ja'. Nadat mijn tent is opgezet komt de echtgenote thuis die niet blij lijkt te zijn met mij en vraagt dan ook verbaast aan haar echtgenoot of we een gast hebben?!. Nadat het even geland is dat ik er ben vraagt ze of ik mee eet en of ik met haar naar de kerk wil gaan. Op beide antwoord ik natuurlijk volmondig jah! Na de kerkdienst gebeurt er iets raars en wordt ik zomaar uitgenodigd om binnen te slapen ipv in mijn tent. Nog steeds is het mij een raadsel waar dit opeens vandaan kwam al wou ik dit natuurlijk heel graag. Ook mocht ik douchen en in de ochtend heeft de mevrouw een routebeschrijving uitgeprint en een zakje met eten gemaakt voor onderweg. Echt een ontzettend leuke vrouw! Na het uit de deur stappen en het maken van een foto vertrek ik om 8 uur. Rond 12 uur kom ik vier Nederlanders tegen en wordt spontaan uitgenodigd om samen met hun een hapje te gaan eten en ze zetten me uit op de camping. Super! Dit zijn zomaar twee ontmoetingen die de tocht ontzettend indrukwekkend maken. Dit zijn echter geen uitzonderingen zo gebeuren zomaar! dingen als:
- Uitrustend in de kathedraal in Bourges komt een mevrouw naar me toe met de vraag 'of ik al een slaapplek heb?'. Hierop antwoord ik op de camping waarop zij mij vervolgens spontaan uitnodigt om bij haar en haar echtgenoot te slapen en ze laten me heel Bourges ook nog eens zien.
- Hijgend en puffend ben ik beland op een bankje (40 graden, geen wind/schaduw/wolken) waarna even later een echtpaar aankomt lopen om mij te voorzien van drinken.
- Na een tijdje in de achtertuin te hebben gezeten wordt ik snel binnen gelaten en hebben we enorm interessante gesprekken met handen en voeten zodat ik steeds meer de Franse cultuur leer kennen.
- Liften is ontzettend leuk omdat je zo Fransen laat vertellen over hun eigen omgeving/cultuur. Om te voorkomen dat ik aldoor lift heb ik een regel gemaakt dat ik alleen nog maar liften mag aannemen als ik er niet zelf omvraag.
Na een wandeldag ben ik ontzettend moe en lig dan ook op bed rond half 9 al! en wordt wakker om 7 uur.

-------
In de volgende steden/dorpen heb ik geslapen.
Maastricht - Luik - Namur - Denée - Givet - Reims - Épernay - Baye - Troyes - Vézelay - Asnois - Varzy - Arbouse - La Charité sur Loire - Baugy - Bourges - Chârost - Saint Fauste - Châteauroux - Mosnay - Eguzon - La Souterraine - Billanges - Limoges



  • 08 September 2015 - 20:02

    Je Zus :

    Tanja wat een prachtig verhaal!! Heel fijn lezen dat je het allemaal zo goed hebt daar! Ik denk elke dag aan je en hoop dat je het ook leuk blijft vinden!!
    Donderdag zal ik er eentje op jou drinken

  • 08 September 2015 - 20:04

    Nog Een Keer Ik:

    Hoelang heb je over dat zinnetje Frans gedaan...

  • 08 September 2015 - 20:08

    Francien:

    Wat een mooie belevenissen, Tanja!!! Geniet van de toffe uitdaging! Liefs uit Groningen

  • 08 September 2015 - 20:12

    Geja:

    Kind wat fijn om te lezen dat je het helemaal naar je zin hebt lieverd, een prachtige belevenis en de ontmoetingen zijn zeker erg waardevol en vol vertrouwen, heerlijk. Liefs

  • 08 September 2015 - 20:33

    Pieter Vording:

    Wat een prachtig verhaal om te lezen!
    Ben blij dat het goed met je gaat. Denk vaak " Hoe zal het nu met Tanja gaan?'' Maar zo te horen hoef ik mij daar geen zorgen over te maken.

    Wel vraag ik mij af of je nou de stempel gekregen hebt van de kerk. Daar schrijf je namelijk over dat je die graag wou. Of komt dat in blog 2?

    Nog vele kilometers en hoop je gauw weer te zien.

    Pieter Vording

  • 08 September 2015 - 20:37

    Tanja Vd Wal:

    Wat een bijzondere dingen maak je mee Tanja!
    Ik lees graag hoe het verder gaat en reis zo in gedachten met je mee!
    Enjoy Tanja! X

  • 08 September 2015 - 21:31

    Kimberly:

    Tanja! Wat fijn dat het zo goed gaat! En wat een leuke verhalen! ik kan me voorstellen dat het echt een leuk avontuur is. Heel plezier nog en alvast een fijne verjaardag :) Xx Kimberly

  • 08 September 2015 - 21:52

    Henk:

    Geweldig Tanja, je hebt toch iets met kerken, wist het, en fijn dat je zoveel lieve mensen ontmoet! Ik drink er vast een op je verjaardag, en morgen ook, en op je verjaardag nog een

  • 08 September 2015 - 23:36

    Seralda:

    Jeetje Tanja, wat een verhaal! Ontzettend stoer dat je dit allemaal maar even doet! Respect! Geniet ervan met volle teugen en blijf vooral die mooie verhalen vertellen zodat iedereen hier een beetje mee kan genieten! Alvast een fijne verjaardag! Liefs

  • 09 September 2015 - 08:28

    Lydia:

    Hey Tanja,

    Wat leuk om jouw verhaal te lezen. Wat een belevenissen en gaaf dat je zulke leuke, gastvrije mensen ontmoet. Ik hoop dat de wandeltocht je oplevert wat je gehoopt had, maar volgens mij komt dat wel goed. Geniet van je reis en een hele fijne verjaardag morgen! Liefs X

  • 09 September 2015 - 09:20

    Philip:

    Crisis wat ben je al ver! Niet zo snel man! Het klinkt jaloersmakend goed! Vezelay ben ik twee keer geweest. Prachtige kerk op een prachtige plek. De Morvan is sowieso erg mooi.

  • 09 September 2015 - 12:49

    Je Grote Broer:

    Hee Tanja,
    Wat een leuke avonturen maak je mee. Ik hoop dat je de rest van de reis het net zo leuk hebt als dat je het nu hebt, en ook geluk met de aardige mensen. Heel veel plezier en pas goed op jezelf. Een telefoontje is genoeg he

  • 09 September 2015 - 13:04

    Annewil:

    Maanden voorbereiden, bloed zweet & tranen en zie hier het moois dat op je pad komt. Alles sal reg kom Tannie en dat blijkt maar weer. Super leuk stuk om te lezen. Ben onwijs blij dat je het zo naar je zin hebt!
    X

  • 09 September 2015 - 19:13

    Bep En Bram:

    Hoi Tanja. Hartstikke goed van je en hou vol, een heel mooi verhaal van je. We leven echt met jou mee. Liefs.

  • 10 September 2015 - 14:49

    Lotte:

    Wat leuk om te lezen Tanja! Echt ontzettend stoer wat je allemaal doet.
    Geniet van alles!

  • 27 September 2015 - 18:56

    Marrette & Hans:

    Tanja leuk je ontmoet te hebben op de Camino, in de refuge van Mont de Marsan en op de route naar Saint Sever. (19 & 20 sept. 2015)
    Jij loopt door naar Santiago, wij zijn helaas weer terug naar Nederland. Onze 4 weken vakantie zijn voorbij, volgende keer starten we on Orthez.
    Heel veel succes en geniet van alles wat je op je weg tegen komt.
    Bon Camino!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Limoges

Tanja

Inmiddels ben ik in Zweden, Duitsland, Frankrijk (Parijs), Egypte (Honduras), Zwitserland (Sierre), België, Engeland (Londen) en in Noorwegen (Bergen) geweest.

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 31842

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 November 2015

Wandeltocht Europa

26 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Annecy

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

02 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: