Bezinning - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tanja - WaarBenJij.nu Bezinning - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tanja - WaarBenJij.nu

Bezinning

Door: Tanja Blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

27 Oktober 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Ik heb het gehaald. Al wist ik helemaal niet wat 'gehaald' eigenlijk was en nu nog steeds niet. Nu heb ik het over Santiago, ik heb het gehaald. Ik zit in de kerk de tocht in gedachten te herleven. Met ontzettend mooie momenten met en zonder pelgrims. Met het zien van landen op zo'n manier dat ik kippenvel krijg van hoe mooi het is en was. Met verdriet van moeilijke periodes. Met trots! Ik zeg het nog een keer, ik heb het gehaald. Weilanden, heuvels, bossen, bergen, wegen, steden en dorpen zijn doorkruist om uiteindelijk hier aan te komen. In mijn ogen prikkelen tranen bij het zien en het voelen van Santiago. In mijn onderbewuste weet ik dat het hier eindigt. De tranen zijn beladen met trots, vermoeidheid, blijdschap, geluk en opluchting.
De afgelopen dagen werd ik naar Santiago toe gezogen, althans zo voelde het. Het was denkbeeldige wind mee. De regen voelde ik niet, de rugzak voelde nog nooit zo licht aan, de bergen waren nog nooit zo makkelijk, de benen gingen nog nooit zo vlot en de wind tegen voelde aan als wind mee...
Ik heb ruim 2.000 km gelopen verspreid over bijna drie maanden. Ik heb 223 foto's gemaakt van voornamelijk landschappen en soms een verdwaalde foto van mijzelf. Ik heb blaren gehad en mijn schoenen zijn helemaal versleten. Al neem ik deze toch mee om te gebruiken als ... bloempot?! Ik heb mijn diploma en km certificaat. Ik heb een foto van mijzelf voor de kathedraal van Santiago en ik heb St Jacob aangeraakt. Ik heb mijn haren geknipt en heb nieuwe kleren gekocht. Ik had niet gedacht dat dit zoveel zou betekenen, maar dat doet het zeker wel, in de spiegel zie ik mijzelf. Even snel de winkel in om een geurtje op te spuiten... ik ruik ook wéér eens lekker.

Dit gedeelte van mijn reis is over. Eerst ga eerst backpacken in Spanje en als afsluiting komen mijn ouders naar Barcelona toe. Daarna ga ik naar Venetië en vervolgend ga ik een vriendinnetje opzoeken in Slovenië. ">> Wanneer ik terug kom?" ...

  • 04 November 2015 - 13:13

    Lydia:

    Oh Tanja, wat geweldig voor je!!! Wat een mooi verhaal recht uit het hart. Een topper ben je! Ik ben hartstikke trots op jou!! Wat leuk dat jouw ouders langskomen in Barcelona. Geniet ervan!

    Liefs Lydia

  • 04 November 2015 - 13:23

    Bram En Bep:

    Hey Tanja.
    Fantastisch dat je er bent. Van harte gefeliciteerd . Je bent echt een superkanjer. Veel gezien en beleeft. Mooie dingen en moeilijke dagen met het lopen. Geniet nou van de rust en ga genieten in Barcelona. Geniet daar samen met Geja en Alidus. We hadden hieraf van gehoord. We zijn onlangs op de boerderij geweest.
    Heel veel groetjes en liefs.

  • 04 November 2015 - 15:16

    Geja:

    Wat zal ik schrijven: dat we het geweldig van je vinden, dat je trots op jezelf mag zijn, dat we hopen dat je gevonden hebt waarna je op zoek was, dat je leuke ontmoetingen hebt en hebt gehad, dat je jezelf nog beter hebt leren kennen of dat je een geweldig leuk kind bent dat haar ouders voor vele verrassingen stelt, je bent een topper! Ga zo door en het leven gaat zo als jij het graag wilt ook al krijg je weleens tegenslagen jij bent sterk dat heb je bewezen. Kus

  • 04 November 2015 - 19:31

    Janny:

    He Tanja, Gefeliciteerd!! Fantastisch!! Goed gedaan hoor!! Geniet van de komende periode!! Liefs van ons drieën

  • 05 November 2015 - 12:47

    Philip:

    You did it!!!

  • 06 November 2015 - 10:59

    Ivonne:

    Lieve Tanja, je verhaal leest als een prachtige roman....je neemt de lezer helemaal mee in jouw belevenissen en gevoelens. Echt geweldig geschreven! En wat een ervaring.
    Je mag met recht TROTS op jezelf zijn! En dat ben ik ook!
    En het avontuur is nog niet afgelopen lees ik. Backpacken in Spanje (mooi land) en dan nog naar Barcelona (geweldige stad). Meid, geniet er van en ik hoop snel de bladzijde in deze roman om te kunnen slaan, ben nog lang niet uitgelezen!
    Veel liefs,
    Ivonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Tanja

Inmiddels ben ik in Zweden, Duitsland, Frankrijk (Parijs), Egypte (Honduras), Zwitserland (Sierre), België, Engeland (Londen) en in Noorwegen (Bergen) geweest.

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 31885

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 November 2015

Wandeltocht Europa

26 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Annecy

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

02 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: