Entasupa ilomon of Jambo ilomon - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tanja - WaarBenJij.nu Entasupa ilomon of Jambo ilomon - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tanja - WaarBenJij.nu

Entasupa ilomon of Jambo ilomon

Door: Tanja blaauw

Blijf op de hoogte en volg Tanja

12 Mei 2011 | Kenia, Nairobi

Bedankt voor al jullie reacties. Inmiddels heb ik een aantal foto’s laten maken van me zelf zodat jullie zeker zijn dat ik in Kenia ben. De temperatuur is erg goed. De afgelopen dagen heeft het niet meer geregend. Dit heeft als vervelende bijwerking dat de slaapkamer erg warm is.

De eerste dagen moest ik wennen aan de cultuur hier en de het doen en laten van de mensen. Nu zou ik bijna niet meer weg willen. De andere vrijwilligers, een jongen uit Zuid Afrika, een meisjes uit Zwitserland en een man uit Amerika zijn erg aardig. We kunnen goed met elkaar opschieten. Het meisje uit Zwitserland blijft hier 6 weken en de andere 4 weken.
De omgeving is echt heel erg mooi. Je kan heel verkijken en je ziet ongeveer overal dieren. Meestal begint het ’s avonds te regenen en overdag schijnt te zon.

Ik verblijf in het Masai Mara gebiedt. De Masai is het volk en Mara betekend gevlekt. De Masai spreken Maa.
De Masai heeft een hele lange geschiedenis. De bevolking in Kenia heeft hier nog dagelijks mee te maken.
De Masai trok vroeger van de ene kant van het land naar het andere land om het beste voedsel voor hun vee te vinden. Hierdoor komen veel namen van steden uit Masai. Bijvoorbeeld Nairobi betekend in Maa koud. Tenslotte kwam het volk in het Mara gebied terecht. Het volk werd uit elkaar gedreven en zo kwam een gedeelte van de Masai in Tanzania terecht. Mede door de Masai in Tanzania konden/kunnen we makkelijk de positie van de dieren traceren.

De Masai heeft nog altijd een eeuwen oude traditie. Door de jaren heen verzwakt het. Dit komt doordat de Masai zich ook moet houden aan de wet. Het is bijvoorbeeld strafbaar wanneer de man de vrouw slaat. Dit was eerder niet zo.
De eerste Masai mensen hadden dierenhuiden aan als kleding. Tegenwoordig dragen de Masai mannen rode kleren en de vrouwen meestal blauw of andere kleuren. Nu zijn dit helemaal geen goede jacht kleuren. Van de dierenhuiden naar het dragen van opvallende kleuren heeft een interessant verhaal. De rode kleur is namelijk om je respect te kunnen tonen aan de doden. Om de doden te eren werd er rode kleren (kleur van bloed) gedragen. Waar de kleur blauw, voor de vrouwen, vandaan komt weet ik niet.
Om te laten zien dat je respect hebt voor je vader mag je hem niet aan kijken. Wanneer het etenstijd is eet eerst de vader, dan de kinderen en dan de moeder. Bij sommige dieren gaat dit het zelfde.
Zelf dacht ik dat de Masai erg groot waren. De lengte kun je ongeveer vergelijken met ons zelf. Je kunt heel goed merken dat de Masia erg slim is. Wanneer we op scholen zijn wordt er van alles gevraagd. Als wij een vraag stellen weten ze het bijna direct. Engels is een taal wat hier goed wordt beheerst. Dit wordt hier direct op school geleerd.

Wanneer de kinderen 5 jaar zijn moeten ze naar school. De basisschool duurt 8 jaar. Dit wordt volledig betaald door de overheid. Vervolgens gaan ze 4 jaar naar de middelbare school. Bij afronding van de middelbare school kunnen ze naar de universiteit.
De kinderen/studenten gaan 3 maanden naar school en zijn vervolgens 1 maand vrij.

Mijn belevenissen:
Afgelopen zaterdagavond was erg spannend en leuk. We lagen net op bed en werden wakker gemaakt omdat er leeuwen vlak bij waren. Ik ben nog nooit zo snel van bed gegaan en al mijn spullen gepakt. De auto in en naar de leeuwen gezocht. We kwamen verschillende hyena’s tegen zo wisten we dat we dicht bij waren. We hebben uit eindelijk 18 leeuwen gezien die een zebra op aten. De ‘koning’ leeuw mag altijd als eerst eten samen met de welpen. De andere leeuwen probeerden dichter bij te komen maar wanneer ze te dicht bij waren werden ze direct verjaagd. Dit is echt een geweldig gezicht (wel jammer van de zebra).

De zondagochtend hebben we mee geholpen met het maken van een keuken voor een kamp voor toeristen. De grond onkruid/bomen vrij gemaakt, gaten gegraven, planken gezaagd, getimmerd en een dak gemaakt. Dit vond ik erg leuk om te doen. Ik heb in de keuken 2 spijkers geslagen.

Het les geven gaat erg goed. Deze week heb ik Nederlands gegeven. Soms was het erg moeilijk om zo even te zeggen wat het in het Nederlands was, raar....! Voor de studenten van de gidsen school had ik, van Noorderlink, een paar Live Safari boeken mee genomen. We hebben afgesproken om een paar keer per week te gaan lezen.





Als jullie vragen hebben, of bepaalde zaken willen weten stel ze gerust!!

  • 12 Mei 2011 - 06:28

    Lydia:

    Ha die Tanja,
    Volgens mij heb jij het wel naar je zin in Kenia!
    De foto's zijn super!
    Zozo 2 spijkers geslagen, doe maar ruig :-)

  • 12 Mei 2011 - 07:50

    Harryette:

    hoi Tanja,

    Wat spannend om op de vlucht te moeten slaan voor leeuwen en ze vervolgens een zebra zien eten. Leuk dat je je zo verdiept in de cultuur van Masai. Volgens mij geniet je enorm, kom je nog wel terug? Wat een prachtige kleurrijkefoto's van de bevolking, volgens mij moet je van alles gaan inslaan om het hier in nederland ook zo vrolijk te maken.

    groetjes, Harryette


  • 12 Mei 2011 - 08:46

    Marc:

    Hé Tanja,

    Zo te lezen en te zien heb je jouw stukje paradijs wel gevonden. De omgeving ziet er vet uit! Jammer dat een zebra tegen 18 leeuwen aan zijn lot moet komen. Keep up the good work en als je geen 18 leeuwen meer tegen komt tot snel!

    Groeten, Marc

  • 12 Mei 2011 - 09:50

    Henk:

    He Blaauw, wat is het daar nu echt anders dan hier, ik mag mijn vrouw ook niet slaan, vroeger wel, maar dat heb ik niet meegemaakt, en de meeste masai ook niet. Ik eet ook altijd apart, uit de magnetron, en er is altijd meer dan dan ik op zou moeten kunnen, maar ook hier geldt, de anderen komen niets te kort. In de Bar van Noorderlink zitten minder dan twee spijkers, dus daar had je ook niet voor weg hoeven te gaan, dus, wat leer je dara nu eigenlijk echt??
    Groeten!!

  • 12 Mei 2011 - 19:15

    Geja:

    Dag lieverd,
    Leuk en nog eens leuk, mooi verhaal en fantastische foto`s. Ben je in je verhaal niet een paar nullen vergeten bij de spijkers want twee is wel erg weinig! Zit er geen omheining om jullie verbljf of lijkt dat maar zo, ook leukdat je op de foto van de lezende gidsen kunt zien dat ze in de boeken van Noorderlink lezen. Welterusten, veel liefs.

  • 15 Mei 2011 - 11:55

    Bart:

    Tanja het is denk ik 35 jaar geleden dat ik daar ook geweest ben . Mijn broer Jan zat toen in het ontwikkelingswerk in Kenia. De enorme aantallen verschillende beesten komen me weer voor de geest en de prachtige natuur , ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren.Zelf zou ik nog graag eens terug willen maar Tjarda ziet het niet zo zitten.Geniet ervan en groot gelijk dat je zo iets doet.
    Groeten Bart Bos

  • 17 Mei 2011 - 09:33

    Janny:

    Hoi Tanja,

    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt! Van de dieren, mensen en de prachtige kleuren!
    Het is net een plaatje uit een boek. En wat een verrassing dat je gister belde! Fijn om te horen dat je het goed naar de zin gaat. Geniet ervan! Wij genieten van je reisverslagen en de foto's!

    Liefs van ons allemaal

  • 17 Mei 2011 - 11:00

    Bram:

    Hoi Tanja
    Leuk verslag om te lezen, ben je wel voorzichtig met die leeuwen.
    Als ik zo je verslagen heb gelezen, heb jij zo de de Big Five allemaal gezien.
    De olifant, de leeuw, de chita, de neushoorn en de buffel.
    Je hebt het druk zo te lezen, les geven en uitstapjes maken.
    Nog veel succes tussen de Masai.

    Wij gaan de volgende week je ouders opzoeken in het noorden, jij bent dan nog niet terug.

    Wens jou nog een mooie tijd daar en een goede reis terug.

    Bep en Bram

  • 23 Mei 2011 - 18:03

    Hiltjo:

    Hoi Tanja,
    Het is heel leuk om je reis op deze manier een klein beetje mee te maken. Het verslag is heel prettig om te lezen.
    Nog heel veel plezier, Hiltjo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Tanja

Inmiddels ben ik in Zweden, Duitsland, Frankrijk (Parijs), Egypte (Honduras), Zwitserland (Sierre), België, Engeland (Londen) en in Noorwegen (Bergen) geweest.

Actief sinds 18 Maart 2011
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 31904

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 November 2015

Wandeltocht Europa

26 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Annecy

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

02 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Kenia

Landen bezocht: